Intervju med Felicia och Maksat från MR. & MRS. SMITH Handelsbolag

7 October, 2021by Stefan Karlsson0
Hej Felicia!

 

  • Berätta om hur du kom på tanken att starta ditt eget företag? Vad var drivkraften?

Tidigare arbetade jag inom hemtjänsten under flera år då jag förlorade ett bra jobb som jag hade innan, det var av den anledningen som jag kom på att jag kunde starta en egen verksamhet, just för att jag har gjort en del städning under dessa år och vet vad kundens behov är när det kommer till städning.

Maksat arbetade för Viking Line under 6 års tid. Han började som en vanlig lokalvårdare och sedan fick han tjänsten som gruppledare och därefter blev han arbetsledare och gjorde väldigt bra ifrån sig.

Han är den enda som har fått högsta betyg på Viking Line för det jobb han har utfört där, han är jätteduktig att organisera scheman och visa nya anställda hur städning går till.

  • Så det är du och din man Maksat som startar verksamheten tillsammans?

Javisst!

  • Vad jobbade du med innan du började arbeta inom hemstjänsten? Jobbade du med något i samma branch?

Nej faktiskt inte, jag jobbade för Ericsson under flera år, innan alla fick sluta.

  • Men nu arbetar du inte inom den branschen?

Nej, just nu håller jag på att utbilda mig till VVS-Ingenjör.

  • Men oj vad mycket du har att stå i, du både studerar och startar eget, vilken superkvinna! 

Haha ja! Fast vi har bara studier två gånger i veckan och prov varannan vecka. Det är fortfarande mycket att studera på en och samma gång varannan vecka inför prov, men jag hinner med det!

  • När kände ni er redo för att starta er städverksamhet Felicia? Är det något ni har tänkt på länge?

Ja det är något vi har tänkt på länge, men sista droppen var när vi båda förlorade våra jobb. Så vi tänkte att nu startar vi vår egen verksamhet och så kan vi anställa personal som också förlorade sina jobb på t.ex Viking Line, och på så sätt kan dom börja jobba hos oss.

  • Vad är målsättningen med er verksamhet?

Först och främst så vill vi att alla våra kunder och deras behov kommer först, så att vi får nöjda kunder som vill komma tillbaka till oss som kunder i framtiden.

Kunder som är nöjda över hur vi har följt deras kundbehov, vilket vi är mycket bra på att göra, blir återkommande kunder!

Vi vill sträva efter en bra arbetsplats för våra framtida anställda samtidigt som vi ger våra kunder allt dom behöver!

  • Vad är det för tjänster ni erbjuder? Vilket typ av städning?

Lokalstädning, flytt- och kontorsstädning samt lägenheter och hus. Ja vad ska man säga, all möjlig städning! Men sen i framtiden, om allting går bra, och när vi har samlat ihop bra referenser som vi kan visa om våra tidigare jobb så vill vi börja med fartygsstädning och ge oss ut till alla inom fartygsbranschen. Det är vårt mål!

  • Men vad intressant, det låter ju som det är något ni faktiskt kommer uppnå med den positiva attityden !
  • Så varför ska man välja just er och inte något annat företag? 

Vi håller en trevlig arbetsmiljö och levererar städning utan klagomål. Sedan har vi kundgaranti så att våra kunder alltid blir nöjda. Vi håller lägre priser än många konkurrenter och så har vi försäkring om något skulle hända under arbetstid.

Kunden har möjligheten att välja samma städare som kommer t.ex en gång i veckan för att kunden skall känna sig trygg.

Vi har också gratis avbokning om det sker inom 48 timmar.

All vår personal får utbildning av oss för att kunna utföra jobbet på ett professionellt sätt.

Just nu så följer vi till exempel alla direktiv som kommer med Corona epidemin och tar alltid temperaturen på vår personal innan deras arbetsskift för att försäkra oss att dom mår bra.

I våra priser ingår även fönsterputs och vi erbjuder även att byta gardiner, vika och tvätta textilier samt utföra diskning.

Vi tar även hand om vår personal och vill inte att dom ska skada ryggen, så om det gäller leksaker, kläder eller tunga saker ber vi gärna att detta flyttas innan vi kommer.

Därmed kan vi utföra städningen på ett mer effektivt sätt.

Just det! Vi gör även en poliskontroll på all vår personal för att vara säker på att de inte har en dålig bakgrund. Så att våra kunder kan känna sig trygga, och vår personal ombeds även att hålla tystnadsplikt.

Sedan är vi flexibla och erbjuder även flera olika betalningsmetoder!

  • Betalar era kunder per timme eller är det fasta priser som gäller?

Ja det beror på faktiskt på vilken sorts städning de vill ha. Vill de ha en vanlig lägenhet- eller husstädning en gång per vecka så är det fasta priser som gäller, men är det en engångföretelse så är det per timme som gäller.

  • Hur marknadsför ni eran verksamhet? Genom sociala medier eller på något annat vis?

Vi använder oss mestadels av sociala medier så som Instagram och Facebook, men även via vår hemsida.
http://mrandmrssmith.se/

  • Hur ser era arbetstider ut?

Våra vanliga öppettider är måndag till fredag. Kunder som har paket med oss eller ett avtal för regelbunden städning kan vi även se till så att någon kommer och städar på helgen om så behövs. Annars är det vanliga öppettider.

  • Ok Felicia och Maksat, det var jätte trevligt att få prata med er och få höra lite om er verksamhet, önskar er stort lycka till!

Stefan Karlsson

Leave a Reply

Your email address will not be published.

SBF
Svensk Bolagsförmedling
Svensk Bolagsförmedling är Sveriges ledande start-up konsult. Med över 10 års erfarenhet, stort kontaktnät och branschens skarpaste rådgivare hjälper vi stora som små start-ups att uppnå sin fulla potential med skräddarsydda handlingsplaner och smart branding.
Följ oss
Sociala medier
SBF
Svensk Bolagsförmedling
Svensk Bolagsförmedling är Sveriges ledande start-up konsult. Med över 10 års erfarenhet, stort kontaktnät och branschens skarpaste rådgivare hjälper vi stora som små start-ups att uppnå sin fulla potential med skräddarsydda handlingsplaner och smart branding.
Kom i kontakt
Följ oss på sociala medier

Copyright by Svensk Bolagsförmedling. All rights reserved.

Copyright by Svensk Bolagsförmedling. All rights reserved.