Intervju med konstnären Lena Sandgren Potamianos

7 October, 2021by Stefan Karlsson0
Hej Lena Sandgren Potamianos!

 

  • Kan du berätta lite om hur du kom på tanken att starta ditt eget företag. Vad var drivkraften?

Drivkraften kommer ifrån att jag har målat i hela mitt liv och att jag gärna skulle vilja göra något för andra konstnärer och lära känna konstnärs-Sverige eftersom jag har bott utomlands i Grekland i 32 år. Där hade jag också ett galleri i fem-sex år.

  • Hur var det att ha galleri i Grekland, gick det bra för dig?

Både jag och min man var konstnärer så vi hade ett galleri och workshops, ramverkstad och så vidare. Så det gick bra för oss!

  • Så man kan sälja lite mer saker än bara själva tavlorna?

Ja precis, och så gör jag nu också. Jag säljer silversmycken från Grekland, keramik från Skåne, jag har lite olika saker. Det ska vara roligt att gå på ett galleri, man ska upptäcka saker det ska inte bara vara en stel rad av tavlor på väggen!

  • Vad är själva målsättningen med ditt företagande?

Jag köper tid! Så jag får tid att måla. Jag kan sitta och måla i mitt galleri medans jag bedriver verksamhet i det.

  • Hur brukar dealen se ut när man låter en annan konstnär ställa ut i galleriet?

Enligt överenskommelse, antingen att de betalar hyra under en viss tid eller att man tar en procent på försäljningen. Det växlar lite beroende på vem det är. Jag har några som jag känner väldigt väl som jag vet inte har några pengar då kan de få ställa ut och så tar jag några procent på försäljningen istället så behöver ingen av dem plocka ut pengar ur fickan här och nu.

Sen har jag vissa som hör av sig och betalar en viss summa för en viss tid helt enkelt.

  • Hur prissätter man egentligen konst?

Det är inte det lättaste, det är skitsvårt!

Det speciella med konst är att man inte kan vara för billig och man kan inte vara för dyr. Men överhuvudtaget så är det den värsta delen av allt ihop för mig.

Jag jobbar väldigt mycket med mina bilder så det är lite själspan. Sedan ska man hänga upp dem på en krok på en vägg och sätta ett pris på dem, det är inte roligt!

Sen är det såhär också att har man en utställning så är det helt olika människor som kommer och så har man de där som kommer in och säger att; “den där, den vill jag ha! Färgerna stämmer överens med min soffgrupp.”

Det faller sig inte bra, de åker ut tillsammans med soffgruppen!

Sen har man den andra gruppen av kunder som kommer in och man ser att den verkligen uppskattar en tavla, men har inga pengar. Vad ska man säga då? “Du får den, du kan väl ta hand om den!”
Så kan man inte göra heller. Det har sina sidor att sälja konst så att säga.

  • Känner du att du har klättrat i pris allt eftersom du blir mer och mer erkänd eller hur fungerar det?

Nu är jag tillbaka på mina grekiska priser. I början när jag kom till Sverige för ett par år sen så var jag tvungen att gå ner lite i pris.

Men jag har fått bra respons på nätet så nu är jag tillbaka på mina grekiska priser. Grekland är landet där det inte finns några pengar men samtidigt finns det hur mycket pengar som helst.

  • Mellan tummen och pekfingret, vad säljer du en tavla för?

Det är väldigt olika, mellan 3-15.000 beroende på storlek, vilken mängd arbete som är nedlagt och så vidare. Det är många faktorer som spelar in.

Bara att definiera hur mycket arbete man lagt ner på en tavla är helt omöjligt. Någon kan fråga mig, hur mycket tid har du lagt ned på den här tavlan? Så svarar jag, ja det är väl över 50 år, så tycker de att man inte är klok.

Om jag inte hade hållit på och jobba hela tiden under 50 år så hade jag inte kunnat göra den här, man utvecklar sin tanke och arbetar på sin tavla även när man inte sitter och målar.

Om jag sätter mig ner och målar så kan jag sätta en klocka och räkna tiden, men det handlar inte om det. Jag kan ligga en halv natt och fundera på hur jag ska fortsätta med en tavla.

Det är omöjligt att mäta hur lång tid det tar att måla en tavla.

  • Vad är det för typ av konst som du säljer?

Jag har en permanent avdelning med mina bilder och fantastiska smycken från Grekland, silversmide. Sedan är det lite keramik och olika grejer. Och så har jag en gästavdelning också där en gästkonstnär kan göra vad den vill. Det kan vara allt från måleri till skulpturer.

Jag bokade precis in en kvinna från Chicago men som bor i Skåne och som gör fantastiska betongskulpturer. Hon kommer hit när det är den stora skördefesten på Öland. Vilka som jag bjuder in beror lite på vad jag hittar, vad jag tycker om.

  • Varför ska man köpa just din konst?

Varför man ska köpa min konst? Därför att det inte finns någon konst som liknar den någonstans vilket betyder att det Kan vara en bra investering haha! Jag arbetar med en teknik som jag överhuvudtaget inte sett någonstans att någon gör.

  • Som jag har förstått det så är det viktigt att man har sin egen stil, stämmer det?

Man kan inte ha olika stilar, man måste skapa en identitet vet du. Det finns ju ingen möjlighet i världen att man skulle blanda ihop en Van Gogh med en Picasso det går liksom inte. Fast de skulle säkert kunnat måla varandras tavlor om de ville.

  • Vilken är din kundgrupp, säljer du bara till privatpersoner eller är det företag också?

Just nu är det inte företag, men jag har haft kontakt med lite konstgrupper för företag, där når man ut till en rätt stor marknad. Men annars är det privat, och det är helt slumpmässigt vilka privatpersoner som kommer förbi eller handlar på nätet.

  • Hur fungerar det när man säljer till företag, är det beställningsjobb för just deras lokaler eller köper de redan skapade tavlor?

Det finns båda delarna, en del företag renoverar och vill plocka in några tavlor från en konstnär och då kanske det blir beställningar. Men väldigt många större företag har konstföreningar, där är det redan färdiga verk som lottas ut och sånt där. Det brukar fungera så att de anställda är med i föreningen för en viss summa per år sedan lottas tavlorna ut.

  • Vad har du för öppettider och hur får man kontakt med dig?

Jag bor i samma hus som mitt galleri så det är jättelätt att få kontakt med mig!

Öppettiderna är 11-17 men i och med att jag sitter här nere och arbetar så kan det lika gärna vara öppet tio på kvällen. Det vet man aldrig.

När jag sitter här och arbetar så öppnar jag till galleriet. Sedan bor jag ovanför galleriet så slår någon mig en signal efter öppettiderna så kan det vara så att jag kommer ner och öppnar. Det ska vara så enkelt som möjligt!

Telefonnummer: 0704003140
Mejladress: [email protected]
Hemsida: Galleri Olssons Rum

  • Är det en stor del av konstnärskapet att kunna tala för sin konst?

Jo, det är det. Jag kan prata om mina egna idéer men jag går aldrig in och berättar om en tavla eller analyserar en tavla.

Det gör jag aldrig av den anledningen att om du kommer in här och tittar på mina tavlor så kanske du fastnar för en av dem, och det gör du av anledningar som är helt dina egna. Det kan vara färgerna, den kan påminna dig om din barndom eller en miljon andra grejer, så du formar din bild när du tittar på min och den har inte jag någon rätt att förklara.

Och det är jätteviktigt för mig så jag gör det aldrig. Jag vägrar, för jag vet ju vad jag har för bild men den är min, den kan ingen ändra på, på samma sätt som jag inte har rätt att ändra på din bild.

  • Märker du av att det är säsongsbaserat eller fungerar det lika bra på vintern och så vidare med galleriet?

Galleri är så speciellt, det räcker med att rätt person kommer förbi en dag, det kan vara mitt på vintern eller sommarn, men rätt person med rätt kontakter. Det är en helt annan sak om man har ett företag med ett flöde, säg att man säljer rosor eller kött eller mjölk, det måste vara en ständigt pågående försäljning.

Här kan det stå stilla under en månad sen händer allt på två timmar det vet man aldrig! Jag hade en utställning i Grekland en gång som stod helt stilla i en månad, och jag hade väldigt dåligt med pengar, sen helt plötsligt en kväll så dök det upp en man som bara började köpa, “jag vill ha den och den och den” så helt plötsligt sitter man där med 40-50.000, det bara snurrar till!

  • Hur fungerar produktionen, gör du klart en tavla åt gången eller hur fungerar det?

Det finns ingen konstnär som inte har massor av halvfärdiga tavlor här och där, det finns de som ligger och gnager på hjärnan oavbrutet men det måste vara rätt läge för att man ska fortsätta med dem.

En konstnär som jag lärt känna nere i Grekland, Andreas Foukas, den bästa konstnären jag sett, helt fantastisk. Han satt och tittade på mina bilder och sa till mig;

– Hörre du, du känner dig ganska nöjd med dig själv för att du har den här talangen som sitter och målar och skapar sådana här saker. Det mår du ganska bra av va?

– Ja ärligt talat så gör jag det, sa jag.

– Du vet inte vad det handlar om sa han, det är en förbannelse! Tavlorna lämnar dig aldrig ifred!

 

Stefan Karlsson

Leave a Reply

Your email address will not be published.

SBF
Svensk Bolagsförmedling
Svensk Bolagsförmedling är Sveriges ledande start-up konsult. Med över 10 års erfarenhet, stort kontaktnät och branschens skarpaste rådgivare hjälper vi stora som små start-ups att uppnå sin fulla potential med skräddarsydda handlingsplaner och smart branding.
Följ oss
Sociala medier
SBF
Svensk Bolagsförmedling
Svensk Bolagsförmedling är Sveriges ledande start-up konsult. Med över 10 års erfarenhet, stort kontaktnät och branschens skarpaste rådgivare hjälper vi stora som små start-ups att uppnå sin fulla potential med skräddarsydda handlingsplaner och smart branding.
Kom i kontakt
Följ oss på sociala medier

Copyright by Svensk Bolagsförmedling. All rights reserved.

Copyright by Svensk Bolagsförmedling. All rights reserved.